Vol. 2 No. 1 (2024): February
Open Access
Peer Reviewed

Study of Literature: The Role of Traditional Games as a Learning Media to Instill Character Education in Elementary School Students

Authors

Miratunnisah

DOI:

10.56566/mandalika.v2i1.174

Downloads

Received: 2024-03-04
Accepted: 2024-03-04
Published: 2024-02-28

Abstract

Traditional games are games owned by a group of people, where in these games they adhere to the norms and customs of the community passed down from their ancestors to the next generation. The aim of this research is to describe the role of traditional games as interactive learning media to instill character education in elementary school students. Character education contained in traditional games contains the values ​​of honesty, enthusiasm, good manners, responsibility, cooperation, discipline, hard work, helping each other, never giving up and so on. The methods used in this research are literature study, searching, analyzing and drawing conclusions. And the results obtained in this research show that traditional games can instill character education, for example religion, honesty, enthusiasm, good manners, responsibility, cooperation, discipline, sportsmanship, hard work, mutual help, never giving up and many more. Therefore, it is important to re-instill traditional games for children as a learning medium that can build good character in children

Keywords:

Character Education, Learning Media, Traditional Games

References

Adi, B. S., & Muthmainah, M. (2020). Implementasi Permainan Tradisional dalam Pembelajaran Anak Usia Dini sebagai Pembentuk Karakter Bangsa. Jurnal Pendidikan Anak, 9(1), 33-39.

Ahmad, E. (2023). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Guru Sekolah Dasar dalam Memanfaatkan Permainan Tradisional pada Proses Pembelajaran di SDN 03 Bukit Kemuning Tahun 2022. Primer: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(2), 125-136.

Anisah, A. S., & Holis, A. (2020). Enkulturasi Nilai Karakter melalui Permainan Tradisional pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan UNIGA, 14(2), 318-327.

Astuti, N. D., & Nugrahanta, G. A. (2021). Pengembangan buku pedoman permainan tradisional untuk menumbuhkan karakter kebaikan hati anak usia 9-12 tahun. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 4(2), 141-155.

Atmaji, T. (2019, September). Media pembelajaran interaktif melalui permainan tradisional untuk memperkuat pendidikan karakter. In Prosiding Seminar Nasional Manajemen Pendidikan (Vol. 1,No. 1).

Cendana, H., & Suryana, D. (2022). Pengembangan permainan tradisional untuk meningkatkan kemampuan bahasa anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 771-778.

Hayati, S. N., & Hibana, H. (2021). Reaktualisasi Permainan Tradisional untuk Pengembangan Kreativitas Anak. Jurnal Pelita PAUD, 5(2), 298-309.

Irawan, R. J. (2022). Studi literatur: Efektivitas Modifikasi dalam Permainan Tradisional Pada Eksistensi Permainan Anak Era Generasi Z. Jurnal Kesehatan Olahraga, 10(01), 129-136.

Maghfiroh, Y. (2020). Peran Permainan Tradisional dalam Membentuk Karakter Anak Usia 4-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Anak, 6(1), 1-9.

Marcheta, N., & Kareem, R. A. (2023). Efektifitas Game Edukasi sebagai Media Pembelajaran Kebudayaan Permainan Tradisional Siswa Sekolah Dasar di Indonesia. Journal on Education, 6(1), 222-229.

Mustakimah, M., & Mu'amamah, S. (2021). Upaya membentuk karakter percaya diri dan kreatif pada anak usia dini melalui permainan tradisional jamuran. Journal of Early Childhood and Character Education, 1(1), 35-52.

Nurdiana, E. W. (2020). Penanaman Nilai Karakter Remaja melalui Permainan Tradisional. Jurnal Sains Riset, 9(3), 52-60.

Prastyan, R. D. N. (2019, November). Penguatan pendidikan karakter anak SD melalui konsep pembelajaran berbasis kesenian budaya daerah dan permainan tradisional di kampoeng dolanan nusantara borobudur magelang. In Prosiding Seminar Nasional Pagelaran Pendidikan Dasar Nasional (PPDN) 2019 (Vol. 1, No. 1.pp. 93-101).

Pratama, B. D., Hidayah, R. N., & Hargiyansari, T. (2019, March). Peran Pendidik dalam Menumbuhkan Perilaku Prososial Anak dengan Media Permainan Tradisional. In Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian LPPM Universitas PGRI Madiun, (pp.20-23).

Prima, E., & Lestari, P. I. (2023). Pengaruh implementasi permainan tradisional terhadap disiplin anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3).

Rahayu, D. I., Nurhasanah, N., & Suarta, I. N. (2021). Penerapan Permainan Tradisional Pada Main Pembukaan Pembelajaran Anak Usia Dini. Indonesian Journal of Elementary and Childhood Education, 2(1), 171-176.

Rizky, T. L., & Purnomo, H. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Permainan Tradisional Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD. Jrnal Pendidikan Dasar Perkhsa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 7(2), 118-126.

Rusli, M., Jud, J., Suhartiwi, S., & Marsuna, M. (2022). Pemanfaatan Permainan Tradisional Sebagai Media Pembelajaran Edukatif pada Siswa Sekolah Dasar. Lumbung Inovasi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(4), 582-589.

Samsurrijal, A. (2022). Permainan Tradisional Indonesia Sebagai Media Penanaman Nilai Moral Pada Siswa: Sebuah Studi Literatur. Nusantara Education, 1(1), 10-19.

Sanggita, D. T., & Nugrahanta, G. A. (2022). Peran Permainan Tradisional Guna Menguatkan Karakter Kebaikan Hati Pada Anak. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 79-93.

Suryawan, I. G. A. J. (2020). Permainan Tradisional Sebagai Media Pelestarian Budaya dan Penanaman Nilai Karakter Bangsa. Genta Hredaya: Media Informasi Ilmiah Jurusan Brahma Widya STAHN Mpu Kuturan Singaraja, 2(2).

Susanti, A., Darmansyah, A., & Aulia, N. (2022). Permainan Tradisional: Upaya Pewarisan Budaya Dan Pendidikan Karakter Melalui Kearifan Lokal di Sekolah Dasar. Dikoda: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(01), 40-51.

Syamsurrijal, A. (2020). Bermain Sambil Belajar: Permainan Tradisional Sebagai Media Penanaman Nilai Pendidikan Karakter. ZAHRA: Research and Tought Elementary School of Islam Journal, 1(2), 1-14.

Wahyu, A., & Rukiyati, R. (2022). Studi Literatur: Permainan Pradisional Sebagai Media Alternatif Stimulasi Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 11(2), 109-120.

Widyana, T. C., & Nugrahanta, G. A. (2021). Peran Permainan Tradisional Terhadap Karakter Empati Anak 6-8 Tahun. Jurnal Basicedu, 5(6), 5445-5455.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

How to Cite

Miratunnisah, M. (2024). Study of Literature: The Role of Traditional Games as a Learning Media to Instill Character Education in Elementary School Students. MANDALIKA : Journal of Social Science, 2(1), 13–20. https://doi.org/10.56566/mandalika.v2i1.174