Development of Computer-Based Learning Media (Digital) Tutorial Model to Improve Physics Learning Process in the Pandemic Era (Covid-19)

Tia Listiani (1), Nurhasanah Nurhasanah (2), Rahmat Hidayat (3), Saosan Alamuna H Alamuna H (4), Tasya Septiana (5), Wisnu Watin (6), Zahratul Walihah (7), Susilawati Susilawati (8)
(1) University of Mataram, Indonesia,
(2) University of Mataram, Indonesia,
(3) University of Mataram, Indonesia,
(4) University of Mataram, Indonesia,
(5) University of Mataram, Indonesia,
(6) University of Mataram, Indonesia,
(7) University of Mataram, Indonesia,
(8) University of Mataram, Indonesia

Abstract

The purpose of the research from the results of the review of 25 journals is to determine the feasibility of computer-based (digital) learning media that can be used by teachers as learning media using a tutorial model. Research from the results of a review of 25 journals uses the R&D (Research and Development) method that produces products from researchers. Based on the results of the reviews of several journals, the average percentage of eligibility from the validation results of material experts, media experts, and test results can be said to be in a good category and feasible to use, so that it can be used as a reference for prospective teachers to increase knowledge in learning techniques, improve learning outcomes. students and motivate students in the learning process in the Covid-19 era

Full text article

Generated from XML file

References

Arda, A., Saehana, S., & Darsikin, D. (2015). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis komputer untuk siswa SMP Kelas VIII. Mitra Sains, 3(1), 69-77.

Asyhari, A., & Diani, R. (2017). Pembelajaran fisika berbasis web enhanced course: mengembangkan web-logs pembelajaran fisika dasar I. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 13-25. doi: https://doi.org/10.21831/jitp.v4i1.13435

Azhar, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada. p. 170-172.

Diani, R., & Syarlisjiswan, M.R. (2018). Web-Enhanced Course Based on Problem-Based Learning (PBL): Development of InteractiveLearning Media for Basic Physics II. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi, 7(1). https://doi.org/10.24042/jipfalbiruni.v7i1.2849

Ekawati, N. (2012). Pengembangan Video Tutorial Sebagai Media Dalam Belajar Mandiri Materi Bunyi Siswa Sekolah Menengah Pertama. PROSIDING: Seminar Nasional Fisika dan Pendidikan Fisika. Retrieved from https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/prosfis1/article/view/3747

Fatoni, A. (2016). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Model Tutorial Berbasis Adobe Flash Materi Cahaya Siswa SMP Kelas VIII. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Samawa. 358-365.

Frengky, (2015). Pengembangan Multimedia Interaktif Model Tutorial Untuk Mata Pelajaran Fisika Pokok Bahasan Teori Atom Pada SMA Kelas XII. Pendidikan Fisika FKIP Unsri. 5(1), 56-63.

Herliandry, L. D., Nurhasanah, N., Suban , M. E., & Kuswanto, H. (2020). Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19 . JTP - Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 65-70. https://doi.org/10.21009/jtp.v22i1.15286

Hiedayat, S.A.W., & Sulistyowati. (2010). Pengembangan Komputer Pembelajaran (CAI) tentang Gerak Lurus Berubah Beraturan pada Mata Pelajaran Fisika bagi Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Surabaya. Jurnal Teknologi Pendidikan Universitas Negeri Surabaya, 10(1), 86-99.

Januarisman, E., & Ghufron, A. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Untuk Siswa Kelas VII. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 3(2), 166-182. doi: https://doi.org/10.21831/jitp.v3i2.8019

Ma’sum, A.A. (2014). Pengmembangan Pembelajaran Mata Pelajaran Fisika Sma Berbasis Komputer. Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2). https://doi.org/10.46368/jpd.v2i2.33

Mahardini, M. M. A. (2020). Analisis situasi penggunaan google classroom pada pembelajaran daring fisika. Jurnal Pendidikan Fisika, 8(2), 215-224. http://dx.doi.org/10.24127/jpf.v8i2.3102

Mansur, H.H., Utama, A.H., Mastur, M. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komputer (PBK) Menggunakan Aplikasi PREZI. Prosiding Seminar Nasional Lingkungan Lahan Basah. 3 (4). 566-569. Retrieved from https://snllb.ulm.ac.id/prosiding/index.php/snllb-lit/article/view/247

Margareta, S.M. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Strategi Tuntas Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Materi Hukum Newton Dan Penerapannya Di Kelas X. SOSCIED, 1(2).

Octafiana., Ekosusilo, M., Subiyantoro, S. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif pada Materi Pesawat Sederhana untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal komunikasi pendidikan, 2(2), 168-175. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.131

Pramesty, A. G., & Kartika, I. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Menggunakan Adobe Flash Model Tutorial Untuk SMP/MTS KELAS VIII. Radiasi : Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 8(1), 44-50. Retrieved from http://jurnal.umpwr.ac.id/index.php/radiasi/article/view/230

Putri, W. M., Bakri, F., & Permana, A. H. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Augmented Reality Pada Pokok Bahasan Alat Optik. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal), 5, SNF2016-RND. https://doi.org/10.21009/0305010218

Rahma, R., & Fatimah, F. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Computer Assisted Instruction (Cai) Pada Materi Hukum Newton. JEMAS: Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 1(1), 14-18.

Rante, P., Sudarto, S., & Ihsan, N. (2013). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Fisika Berbasis Audio-Video Eksperimen Listrik Dinamis Di SMP. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(2). doi: https://doi.org/10.15294/jpii.v2i2.2724

Rustyaning, H.L., & Arthana, I.K.P. (2016). Pengembangan Media Komputer Pembelajaran (CAI) Pada Mata Pelajaran Fisika Materi Pokok

Kalor Kelas VII-A SMP Negeri 1 Karanggeneng Lamongan. Jurnal

Teknologi Pendidikan, 1(4), 33-38.

Sabah, N.M. (2019). Motivation factor and barriers to the continuous use of blended learning approach using moodle: Students perception and individual differences. Behavior & information technology 1-24. https://doi.org/10.1080/0144929X.2019.1623323

Sadikin, A. ., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19: (Online Learning in the Middle of the Covid-19 Pandemic). BIODIK, 6(2), 214-224. https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.9759

Septianita, R. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Buku Saku Fisika Dengan Teknologi Augmented Reality Berbasis Android pada Materi Fluida Statis untuk Kelas X SMA IPA. Jurnal Online UM. 2, p. 1-11. Retrieved from http://karya-ilmiah.um.ac.id/index.php/fisika/article/view/32673

Shabrina, A., & Diani, R. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Web Enhanced Course dengan Model Inkuiri Terbimbing. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(1), 9-26. https://doi.org/10.24042/ijsme.v2i1.3922

Sutopo, A. H. (2012). Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Syam, N. (2017). Pengembangan Media Tutorial Pembelajaran IPA Berbasis Web Untuk Peserta Didik Kelas VIII SMPN 5 Pallangga. Jurnal Pendidikan Fisika, 5(2), 156 - 174. doi: https://doi.org/10.26618/jpf.v5i2.621.

Viajayani, E.R., Radiono, Y. & Rahardjo D.T. (2013). Pengemangan media pembelajaran fisika menggunakan macromedua flash 8 pada pokok bahasan suhu dan kalor. Jurnal pendidikan fisika, 1(1): 144-145. Retrieved from https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pfisika/article/view/1774

Yusuf, M.A. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Adobe Flash Untuk Mata Kuliah Fisika Modern Materi Radiasi Benda Hitam. Jurnal Sains Dan Pendidikan Fisika (JSPF), 1. 57 – 71. https://doi.org/10.35580/jspf.v11i1.1467

Authors

Tia Listiani
tialistianialbahri46@gmail.com (Primary Contact)
Nurhasanah Nurhasanah
Rahmat Hidayat
Saosan Alamuna H Alamuna H
Tasya Septiana
Wisnu Watin
Zahratul Walihah
Susilawati Susilawati
Listiani, T. ., Nurhasanah, N., Hidayat, R. ., Alamuna H, S. A. H., Septiana, T. ., Watin, W. ., Walihah, Z. ., & Susilawati, S. (2022). Development of Computer-Based Learning Media (Digital) Tutorial Model to Improve Physics Learning Process in the Pandemic Era (Covid-19). AMPLITUDO : Journal of Science and Technology Innovation, 1(1), 5–12. https://doi.org/10.56566/amplitudo.v1i1.2

Article Details

Most read articles by the same author(s)