Guided Inquiry Learning with Experimental Methods During the Pandemic Period in Improving Physics Learning Outcomes of High School Students
Abstract
This writing aims to provide readers with views on the application of the inquiry learning model with the experimental method during the Covid-19 pandemic. During the pandemic, the government decided to implement online learning which was still less effective in improving student learning outcomes, especially in Physics lessons. Physics lessons are factual lessons, and tend to be calculation activities so that a learning model is needed that allows students to be able to think critically and systematically. This writing uses a literature study by reviewing several articles in national journals. From various journal sources
Full text article
References
Amijaya, L. S., Ramdani, A., & Merta, I. W. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Dan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Jurnal Pijar Mipa, 13(2), 94–99. https://doi.org/10.29303/jpm.v13i2.468
Astuti, P., dan Febrian, F. (2019). Blended learning: Studi efektivitas pengembangan konten e-learning di perguruan tinggi. Jurnal Tatsqif, 17(1), 104- 119. https://doi.org/10.20414/jtq.v17i1.972
Dewi, N.L., Dates, N., & Sadia, I.W. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Sikap Ilmiah dan Hasil Belajar IPA. e-Journal Program Pascasarjana. 3(2). 5-6.
Erlinda, N. (2016). Penerapan Metode Pembelajaran Inkuiri Disertai Handout: Dampak Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa SMA 1 Batang Anai Padang Pariaman. Lampung. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Haryadi, R., & Umam, A.K. (2021). Pemanfaatan Simulasi Phet Dalam Mendukung Pembelajaran Fisika Materi Rangkaian Listrik Searah Pada Masa Pandemi. Jurnal Pendidikan Fisika. 6(1). Retrieved from https://online-journal.unja.ac.id/EDP/article/view/11446
Hastuti, D.A.W., & Wiyanto, W. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Guided Inquiry dengan Metode Eksperimen Terhadap Keterampilan Proses Siswa. Unnes Physics Education Journal. 8(3). 288-298. https://doi.org/10.15294/upej.v8i3.35630
Herliandry, L. D., Nurhasanah, N., Suban , M. E., & Kuswanto, H. (2020). Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19 . JTP - Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 65-70. https://doi.org/10.21009/jtp.v22i1.15286
Hidayah, N., Arifuddin, M., Mahardika, A.I. (2017). Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Pada Pembelajaran Fisika Menggunakan Metode Percobaan. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika. 5(2), 198-212. http://dx.doi.org/10.20527/bipf.v5i2.2914
Hizbi, T. (2015). Pengaruh Metode Eksperimen Inkuiri Terbimbing dan Sikap Ilmiah Terhadap Kemampuan Analisis Siswa. Jurnal EducatiO. 10(2). 298-315. https://doi.org/10.29408/edc.v10i2.161
Hosnah, W., subiki, s., & sudarti, S. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Fisika Di SMA. Jurnal Pembelajaran Fisika, 6(2), 196-200. https://doi.org/10.19184/jpf.v6i2.5020
Langngan, V.B., Tulandi, D.A., & Mandang, T. (2021). Efektivitas Laboratorium Virtual Sebagai Media Pembelajaran Pada Eksperimen Viskositas. Jurnal Pendidikan Fisika Charm Sains. 2(2): 88-93. https://doi.org/10.53682/charmsains.v2i2.112
Lovisia, E. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Hasil Belajar. SPEJ (Science and Physic Education Journal), 2(1), 1-10. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/spej.v2i1.333
Magvira, S. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Inqury terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas VII SMP Negeri 32 Makassar. Undergraduate (S1) thesis, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
Martanti, N., Malika, E.R., & Setyaningsih, A. (2021). Pengaruh Metode Pembelajaran Eksperimen Virtual Menggunakan PhET Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa. Konvergensi Teknologi dan Sistem Informasi. 1(1). 83-92. https://doi.org/10.24002/konstelasi.v1i1.4315
Muliana, M. (2018). Pengaruh Metode Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik Sma Negeri 3 Polewali. Jurnal Sains dan Pendidikan Fisika. 4(2). https://doi.org/10.35580/jspf.v14i2.10807
Nasution, M. (2018). Penggunaan Metode Pembelajaran Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Studia Didaktika, 11(01), 9 - 16. Retrieved from http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/studiadidaktika/article/view/515
Ni'mah., A., & Dwijananti, P. (2014). Penerapan model pembelajaran think pair share (TPS) dengan metode eksperimen untuk meningkatkan hasil belajar dan aktivitas belajar siswa kelas VIII MTS. Nahdlatul muslimin Kudus. UPEJ: Unnes Physics Edua=cation Journal. 3(2). https://doi.org/10.15294/upej.v3i2.3593
Nurfarida, Bahtiar, B., & Ernita, N. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Pada Pembelajaran Fisika Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Riset Inovasi Pembelajaran Fisika. 2(2). https://doi.org/10.29103/relativitas.v2i2.1790
Nurmayani, L., Doyan, A., & verawati, N. N. S. P. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 4(2). https://doi.org/10.29303/jppipa.v4i2.113
Saregar, A., Sunarno, W., & Cari, C. (2013). Pembelajaran Fisika Kontekstual Melalui Metode Eksperimen Dan Demonstrasi Diskusi Menggunakan Multimedia Interaktif Ditinjau Dari Sikap Ilmiah Dan Kemampuan Verbal Siswa. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 2(02). http://dx.doi.org/10.20961/inkuiri.v2i02.9754
Sari, K., Syukri, M., & Halim, A. (2015). Pengaruh Penerapan Metode Eksperimen dan Inkuiri Terbimbing Terhadap Keterampilan Proses Sains dan Sikap Ilmiah Siswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia. 3(2). 53-54. Retrieved from http://www.journal.unsyiah.ac.id/JPSI/article/view/7680
Simbolon, D.H., & Sahyar. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Eksperimen Riil dan Laboratorium Virtual terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 21(3), 299-316. https://doi.org/10.24832/jpnk.v21i3.192
Subekti, Y., & Ariswan, A. (2016). Pembelajaran fisika dengan metode eksperimen untuk meningkatkan hasil belajar kognitif dan keterampilan proses sains. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(2), 252-261. https://doi.org/10.21831/jipi.v2i2.6278
Susilo, A., Rumende, C.M., Pitoyo, C.W., Santoso, M.D., Yulianti, M., Herikurniawan, H., Sinto, R., Singh, G., Nainggolan, L., Nelwan, E.J., Chen, L.K., Widhani, A., Wijaya, E., Wicaksana, B, Maksum, M., Annisa, F., Jasirwan, C.O.M., & Yunihastuti, E. (2020). Coronavirus Disease 2019: Tinjauan Literatur Terkini. Jurnal penyakit dalam Indonesia. 7(1). http://dx.doi.org/10.7454/jpdi.v7i1.415.
Taufik, R. (2019). Pemblajaran Daring Era Covid-19. Retrieved from https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url
Wahyuni, R., Hikmawati, H., & Taufik, M. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dengan Metode Eksperimen terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas XI IPA SMAN 2 Mataram Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 2(4), 164–169. https://doi.org/10.29303/jpft.v2i4.308
Wahyuni, S., Kosim, K., & Gunawan, G. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis Inkuiri Terbimbing Berbantuan Eksperimen Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 4(2), 240–246. https://doi.org/10.29303/jpft.v4i2.891
Wahyuningsih, I., Sarwi., & Sugianto. (2012). Penerapan Model Kooperatifgroup Investigation Berbasis Eksperimen Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar. Unnes Physics Education Journal. 1(1). https://doi.org/10.15294/upej.v1i1.774
Zakiyah, Z., Amin, A., & Lovisia, E. (2019). Penerapan Metode Eksperimen Pada Pembelajaran Fisika Siswa Kelas X SMAN 3 Lubuklinggau Tahun Pelajaran 2018/2019. Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika. 1(2), 130-138. https://doi.org/10.31540/sjpif.v1i2.792
Authors
Copyright (c) 2022 Sofyan Hadi, Nurul Izzati, Rizka Nurul Atmi Aulia, Solihin Rahmat, Trisnawati Trisnawati, Yayi Ana Dinda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.