Simple Periscope Design as Optical Learning Media

Aris Doyan (1), Rika Ratnasari (2)
(1) University of Mataram, Indonesia,
(2) University of Mataram, Indonesia

Abstract

Media is needed in the learning process to support practicum activities. Practicum tools can be made with simple materials, but must meet the standards or eligibility of the tool. This study aims to make a practicum tool in the form of a simple periscope as an optical learning medium in schools. Periscope is an optical instrument used to see objects from hidden places. Usually, periscopes are used on submarines. However, in this study a simple periscope was made from a flat mirror which can be used as a learning medium in schools. This research is experimental research with the stages of preparation, manufacture and testing of tools. The simple periscope that has been designed is a flat mirror periscope made of PVC pipe, L pipe, and a flat mirror. The results of a simple periscope test in the field are being able to see objects clearly as far as the eye can see, the image shape obtained is virtual, upright, and the same size, while the focal length is half of the object distance

Full text article

Generated from XML file

References

Afriyanto, E. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Alat Peraga pada Materi Hukum Biot Savart di SMAN 1 Prambanan Klaten. JRKPF UAD, 2(1), 20–24.

Agustianti, D., Rustana, C. E., & Nasbey, H. (2015, October). Pengembangan alat praktikum melde sebagai media pembelajaran fisika sma. In Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal) (Vol. 4, pp. SNF2015-II).

Anugrah, M. I., Serevina, V., & Nasbey, H. (2015, October). Pengembangan alat praktikum medan magnet sebagai media pembelajaran Fisika SMA. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL FISIKA (E-JOURNAL) (Vol. 4, pp. SNF2015-II).

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press.

Astuti, I. A. D., Sumarni, R. A., & Saraswati, D. L. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Mobile Learning berbasis Android. JPPPF - Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 3(1), 57–62.

Azhar, Z. (2018). Pembuatan Alat Praktikum Digital pada Konsep Gerak Jatuh Bebas Sebagai Media Pembelajaran Fisika. Jurnal Ikatan Alumni Fisika Universitas Negeri Medan, 4(1), 22-25.

Cahyono, A. (2018). Pengembangan Alat Praktikum Gaya Lorentz sebagai Media Pembelajaran Fisika. Inovasi Pendidikan Fisika, 7(2).

Desy, Desnita, & Raihanati. (2015). Pengembangan Alat Peraga Fisika Materi Gerak Melingkar untuk SMA. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal) SNF2015, IV, 39–44.

Dewi, M. L. (2015). Pengembangan Modul Praktikum Fisika Berbasis Data Logger untuk SMA. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal) SNF 2015.

Egarievwe, S. U. (2015). Vertical Education Enhancement – A Model for Enhancing STEM Education and Research. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 177, 336–344.

Ismet, I. (2017, October). Disain Model Multirepresentasi Pada Perkuliahan Pendahuluan Fisika Zat Padat untuk Mengembangkan Kemampuan Berargumentasi. In Seminar Nasional Pendidikan IPA Tahun 2021 (Vol. 1, No. 1, pp. 109-115).

Maiyena, S., Imamora, M., & Ningsih, F. (2018). Pengembangan Alat Praktikum Gerak Jatuh Bebas Menggunakan Sensor Phototransistor Untuk Pembelajaran Fisika Pada Materi Gerak Jatuh Bebas. Sainstek: Jurnal Sains dan Teknologi, 9(1), 54-67.

Mustami, M. K. (2017). Validitas Pengembangan Penuntun Praktikum Ilustratif Mikroteknik Hewan Berbasis Guided Inquiry. Jurnal Ilmiah Pena Volume, 11(1), 75–83.

Matsun, Sunarno, W., & Masykuri, M. (2016). Penggunaan Laboratorium Riil dan Virtual pada Pembelajaran Fisika dengan Model Inkuiri Terbimbing Ditinjau dari Kemampuan Matematis dan Keterampilan Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan Fisika, 4(2), 137–152.

Rezeki, S., & Ishafit. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif untuk Sekolah Menengah Atas Kelas XI pada Pokok Bahasan Momentum. JPPPF - Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 3(1), 29–34.

Widayanti, W., & Yuberti, Y. (2018). Pengembangan Alat Praktikum Sederhana Sebagai Media Praktikum Mahapeserta didik. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Riset Ilmiah), 2(1), 21-27.

Wijaya, R. C., Damris, M., & Kamid, K. (2014). pengembangan media pembelajaran fisika Projectile Launcher sebagai alat praktikum fisika pada materi gerak parabola fisika kelas XI IPA. Edu-Sains: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 3(2).

Yuberti, & Siregar, A. (2017). Pengantar Metodologi Penelitian Pendidikan Matematika dan Sains. Bandar Lampung: Anugrah Utama Raharja.

Authors

Aris Doyan
[email protected] (Primary Contact)
Rika Ratnasari
Doyan, A., & Ratnasari, R. (2022). Simple Periscope Design as Optical Learning Media. AMPLITUDO : Journal of Science and Technology Innovation, 1(2), 75–78. https://doi.org/10.56566/amplitudo.v1i2.19

Article Details

Most read articles by the same author(s)