The Effect of Biology Learning on Increasing Students' Scientific Literacy: A Review
Abstract
This study is a literature review which aims to identify the most effective learning model for improving students' scientific literacy skills in biology learning. 25 articles were obtained from search results on Google Scholar that met the relevant criteria for review. The results of a review of 25 articles show that there are many learning models that can be used to improve scientific literacy skills. The most effective learning model in increasing scientific literacy is Contextual Teaching and Learning (CTL).
Full text article
References
A.A, A. H. R. (2019). Penerapan Pendekatan Jelajah Alam Sekitar (JAS) Berbasis Youtube untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa di SMA Negeri 1 Sumber. Jurnal Ilmu Alam Indonesia, 2(2), 127–139. www.ac.id/jurnal/index.php/jia/article/view/....
Alfionora, R., & Hasnah Putri, N. (2021). Implementasi Literasi Sains pada Pembelajaran Biologi. Prosiding SEMNAS BIO 2021 Universitas Negeri Padang. , 370–379.
Ariana, D., Situmorang, R. P., & Krave, A. S. (2020). Pengembangan Modul Berbasis Discovery Learning Pada Materi Jaringan Tumbuhan Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa Kelas Xi Ipa Sma. Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 11(1), 34. https://doi.org/10.26418/jpmipa. v11i1.31381 DOI: https://doi.org/10.26418/jpmipa.v11i1.31381
Aswita, D., Nurmawati, Salamia, Sarah, S., Saputra, S., Kurniawan, E. S., Yoestara, M., Fazilla, S., Zulfikar, Putri, Z., Iqbal, M., & Ismail, N. M. (2022). Pendidikan Literasi Memenuhi Kecakapan Abad 21. Perebit K-Media.
Azaly, Q. R., & Fitrihidajati, H. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Microsoft Office Sway pada Materi Perubahan Lingkungan untuk Melatih Kemampuan Literasi Sains Siswa Kelas X SMA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 11(1), 218–227. https://ejournal.unesa.ac .id/index.php/ bioedu DOI: https://doi.org/10.26740/bioedu.v11n1.p218-227
Banila, L., Lestari, H., & Siskandar, R. (2021). Penerapan blended learning dengan pendekatan STEM untuk meningkatkan kemampuan literasi sains siswa pada pembelajaran biologi di masa pandemi covid-19. Journal of Biology Learning, 3(1), 25. https://doi.org/10.32585/jbl.v3i1.1348 DOI: https://doi.org/10.32585/jbl.v3i1.1348
Djonomiarjo, T. (2020). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 5(1), 39. https://doi.org/10.37905/aksara.5.1.39-46.2019 DOI: https://doi.org/10.37905/aksara.5.1.39-46.2019
Doyan, A., Wahyudi, W., & Aulia, L. D. (2023). Pengaruh Model STEM Terhadap Kreativitas Sains Peserta Didik Pada Materi Suhu dan Kalor. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Fisika Indonesia, 4(1), 2–6. https://doi.org/10.29303/jppfi.v4i1.172 DOI: https://doi.org/10.29303/jppfi.v4i1.172
Faridah, U., Rahayu, Y. S., & Dewi, S. K. (2022). Pengembangan E-Modul Interaktif untuk Melatihkan Keterampilan Literasi Sains Siswa Materi Transpor Membran. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 11(2), 394–404. https://doi.org/10.26740/bioedu.v11n2.p394-404 DOI: https://doi.org/10.26740/bioedu.v11n2.p394-404
Febrianti, F. A. (2021). Pengembangan Digital Book Berbasis Flip PDF Professional untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa. Caruban: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dasar, 4(2), 102. https://doi.org/10.33603/caruban.v4i2.5354 DOI: https://doi.org/10.33603/caruban.v4i2.5354
Fuadi, H., Robbia, A. Z., Jamaluddin, J., & Jufri, A. W. (2020). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 108–116. https://doi.org/10.29303/jipp.v5i2.122 DOI: https://doi.org/10.29303/jipp.v5i2.122
Hajrah, H., Nasir, M., & Olahairullah, O. (2021). Implementasi Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa Kelas XI di SMA Negeri 1 Soromadi. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 5(4), 1113–1118. https://doi.org/10.58258/jisip.v5i4.2439 DOI: https://doi.org/10.58258/jisip.v5i4.2439
Hardianti, F., Setiadi, D., Syukur, A., & Merta, I. W. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Science, Technology, Environtment, Society (SETS) untuk Meningkatkan Literasi Sains Peserta Didik. Jurnal Pijar Mipa, 2507(February), 1–9. DOI: https://doi.org/10.29303/jpm.v16i1.1636
Junita, I. W., & Yuliani, Y. (2022). Pengembangan E-LKPD Berbasis Etnosains untuk Melatihkan Keterampilan Literasi Sains pada Materi Transpor Membran. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 11(2), 356–367. https://doi.org/10.26740 /bioedu.v11n2.p356-367 DOI: https://doi.org/10.26740/bioedu.v11n2.p356-367
Khasanah, Q., Prasasti, P. A. T., & Kusumawati, N. (2022). Kelayakan Berbasis Dalam Memberdayakan Literasi Sains Pada Siswa Kelas IV SDN Pilangbango. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 3, 1411–1416.
Kuswanto, J., Nasir, M., & Ariyansyah, A. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Guided Inquiry terhadap Kemampuan Literasi Sains Siswa Kelas X pada Materi Keanekaragaman Hayati di SMA Negeri 1 Wera Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Pendidikan Mipa, 11(2), 175–180. https://doi.org /10.37630/jpm.v11i2.463 DOI: https://doi.org/10.37630/jpm.v11i2.463
Muniarti, N., Susilo, H., & Listyorini, D. (2023). Retention Achievement in Brain-Based Whole Learning is Supported by Students’ Scientific Literacy and Concept Mastery. Pegem Journal of Education and Instruction, 13(3), 294–303. https://doi.org/10.47750/pegegog.13.03.30 DOI: https://doi.org/10.47750/pegegog.13.03.30
Nugraha, D., & Octavianah, D. (2020). Diskursus Literasi Abad 21 di Indonesia. Jurnal Pendidikan Edutama, 7(1), 107–125. https://doi.org/10.30734/jpe.v7i1 .598 DOI: https://doi.org/10.30734/jpe.v7i1.789
Oktaviani, U., Kumawati, S., Apriliyani, M. N., Nugroho, H., & Susanti, E. (2020). Identifikasi Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Matematika Peserta Didik di SMK Negeri 1 Tonjong. MATH LOCUS: Jurnal Riset Dan Inovasi Pendidikan Matematika, 1(1), 1–6. https://doi. org/10.31002/mathlocus.v1i1.892 DOI: https://doi.org/10.31002/mathlocus.v1i1.892
Prastiwi, N. H., Lukitasari, M., & Utami, S. (2020). Pengembangan Biorivista (Majalah Biologi) Berbasis Mind Mapping Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa Sma/Ma pada Materi Sistem Eskresi. Prosiding Seminar Nasional SIMBIOSIS V, 284–292. http://prosiding.unipma .ac.id/index.php/simbiosis/article/view/1757
Pujiyanti, R., Hernawati, D., & Diella, D. (2022). Analisis Komponen Literasi Sains Pada Buku Teks Biologi Kelas Xi. Diklabio: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Biologi, 6(2), 126–135. https://doi .org/10.33369/diklabio.6.2.126-135 DOI: https://doi.org/10.33369/diklabio.6.2.126-135
Puspita, L. (2019). Pengembangan modul berbasis keterampilan proses sains sebagai bahan ajar dalam pembelajaran biologi. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 5(1), 79–88. https://doi.org/ 10.21831/jipi.v5i1.22530 DOI: https://doi.org/10.21831/jipi.v5i1.22530
Resti, M. (2022). Analisis Literasi Sains dan Self Awareness Peserta Didik Kekas X pada Pembelajaran Biologi Tatap Muka Terbatas di SMA Negeri di Kota Liwa Lampung Barat. UIN RADEN INTAN LAMPUNG.
Rusyati, Permanasari, A., & Ardianto, D. (2019). Rekonstruksi Bahan Ajar Berbasis STEM untuk Meningkatkan Literasi Sains dan Teknologi Siswa pada Konsep Kemagnetan. Journal of Science Education And Practice, 2(2), 10–22. DOI: https://doi.org/10.33751/jsep.v2i2.1395
Saadah, K., & Isnaeni, W. (2019). Peran Model Brain-Based Learning pada Pembelajaran Sistem Saraf dalam Meningkatkan Literasi Sains Siswa. Jurnal Phenomenon, 09(2), 132–149. DOI: https://doi.org/10.21580/phen.2019.9.2.3967
Safitri, A. (2019). Penerapan model pembelajaran inkuiri terbimbing untukmeningkatkan kemampuan literasi sains dan hasil belajar pada pembelajaran biologi siswa kelas XI IPA 1 SMA Islam Kepanjen. Universitas Negeri Malang. DOI: https://doi.org/10.31764/justek.v1i1.407
Saparuddin, Jihani, N., & Muis, A. (2023). Analisis Kemampuan Literasi Sains Siswa Pembelajaran Biologi Pada SMAN di Kabupaten Bone. Biogenerasi, 8(1), 441–445. DOI: https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v8i1.2321
Setiawan, A. R. (2020). Peningkatan Literasi Saintifik Melalui Pembelajaran Biologi Menggunakan Pendekatan Saintifik. Journal Of Biology Education, 2(1), 1. https://doi.org/10.21043/jobe.v2i1.5278 DOI: https://doi.org/10.21043/jobe.v2i1.5278
Silvia, A., & Simatupang, H. (2020). Pengembangan LKPD Berbasis Science, Technology, Engineering, and Mathematics Untuk Menumbuhkan Keterampilan Literasi Sains Siswa Kelas X MIA SMA NEGERI 14 Medan T.P 2019/2020. BEST Journal (Biology Education, Sains and Technology), 3(1), 39–44. https://doi.org/10.30743/best.v3i1. 2434 DOI: https://doi.org/10.30743/best.v3i1.2434
Usemahu, A., Wally, P., & ... (2022). Penerapan Blended Learning dengan Pendekatan STEM untuk Meningkatkan Literasi Sains dan Kemampuan Kognitif Siswa SMA. BIOSEL (Biology Science …, 11(2), 184–194. https://mail.iainambon.ac.id /ojs/ojs-2/index.php/BS/article/view/3644
Utami, F. P., & Setyaningsih, E. (2023). Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik Menggunakan Pembelajaran Problem Based Learning pada Materi Sistem Ekskresi. Educational Learning and Innovation, 1(2), 98–116. https://doi.org/10.46229/ elia.v2i2 DOI: https://doi.org/10.46229/elia.v2i2.470
Utomo, E. N. P. (2018). Pengembangan Modul Berbasis Inquiry Lesson Untuk Meningkatkan Literasi Sains Dimensi Proses Dan Hasil Belajar Kompetensi Keterampilan Pada Materi Sistem Pencernaan Kelas Xi. Biosfer : Jurnal Tadris Biologi, 9(1), 45. https://doi.org/10.24042/biosf.v9i1.2878 DOI: https://doi.org/10.24042/biosf.v9i1.2878
Wahyudi, I., & Marsyidin, S. (2019). The Effect Of Open Ended Approaches And Learning Motivation On Mathematical Learning Outcomes In Class V. … Journal of Educational Dynamics, 1(2), 211–217. http://ijeds.ppj.unp.ac.id/index.php/IJEDS/article/view/195
Wati, M. (2022). Penerapan Pendekatan Saintifik Berbantuan Metode Resitasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa Pada Materi Sistem Reproduksi Manusia. IAIN Syekh Nurjati Cirebon.
Yusuf, F. M., Nusantari, E., Abdul, A., & Abdan, H. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Literasi Sains Siswa pada Konsep Pembelahan Sel. Proceedings of The ICECRS, 2(1), 253–260. https://doi.org/10.21070/picecrs.v2i1. 2398 DOI: https://doi.org/10.21070/picecrs.v2i1.2398
Zuhra, P., Rahmawati, & Hasanah, Z. (2022). Upaya Meningkatkan Literasi Sains Siswa dengan Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL) Berbantu Media Animasi pada Materi Jaringan Tumbuhan Kelas XI SMAN 1 Peusangan Siblah Krueng. Jurnal Edukasi Dan Sains Biologi, 11(1), 1–6. https://www.neliti.com/publications /457325/upaya-meningkatkan-literasi-sains-siswa-dengan-model-pembelajaran-contextual-tea DOI: https://doi.org/10.32938/jbe.v6i1.831
Authors
Copyright (c) 2023 Irna Mulyani, Aris Doyan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.